Zamknij [X] |
Galeria
|
|
Książka ta warta jest jak największego propagowania, ma ona bowiem walory naukowe i zarazem pozwala na rozszerzenie wiedzy o omawianym zjawisku, co czyni z niej ró wnież książkę o walorach dydaktycznych. (&hellip ) Pokazuje ona z szerokiej perspektywy problem myślistwa: prawnej, językowej, etycznej, ewolucyjnej, kulturowej, społecznej, egzystencjalnej i teologicznej. Jest niezwykle dogłębnie przemyślanym zbiorem tekstó w zawierających argumentacje przeciwko myślistwu (&hellip ) i określa strategie zmian społecznych związanych z eliminacją myślistwa z kulturowych wzorcó w zachowań.
dr hab. Joanna Hańderek, prof. UJ
 
 
W sytuacji, kiedy mamy do czynienia z pogłębiającą się katastrofą ekologiczną i wyginięciem wielu gatunkó w, bezcelowe zabijanie zwierząt (&hellip ) nie znajduje żadnego usprawiedliwienia. Stąd jednoznaczne potępienie myślistwa przez autoró w tej książki, któ rzy pogląd swó j opierają na wywodach społecznych, kulturowych, psychologicznych, pedagogicznych, prawnych i filozoficznych, sięgając do praktyki myślistwa oraz do bogatej literatury przedmiotu. W konfrontacji z dzisiejszym rynkiem mięsnym i kryzysem ekologicznym, ten rodzaj specyficznego hobby jakim jest myślistwo rekreacyjne jest godny jedynie potępienia. (&hellip ) To niczym nie usprawiedliwione morderstwo dokonane z rozmysłem na bezbronnych zwierzętach.
dr hab. Ewa Podrez, prof. UKSW
 
 
W 2005 roku ukazała się - pod redakcją naukową Władimira Borejki, ukraińskiego naukowca, zoologa i aktywisty na rzecz ochrony przyrody - praca zbiorowa Rzuć polowanie &ndash zostań człowiekiem. Borejko zebrał w jednym tomie artykuły naukowcó w i eseje pisarzy z ró żnych krajó w, potępiające i obnażające okrucieństwo oraz bezsens tej &bdquo paskudnej zabawy w zabijanie&rdquo , jak to określił rosyjski pisarz Władimir Czertkow. Wszak myślistwo w obecnych czasach nie jest dyktowane biologiczną potrzebą przeżycia to kulturowy archaizm, &bdquo demoniczna namiętność&rdquo , wobec czego &bdquo powinno tak jak niewolnictwo trafić do lamusa historii&rdquo . W 2020 roku, piętnaście lat pó źniej, kontynuując dzieło Władimira Borejki, oddaję do rąk czytelnikó w pracę zbiorową pod moją redakcją, zatytułowaną Etyczne potępienie myślistwa. Do wspó łpracy zaprosiłam wybitnych polskich badaczy: etykó w, psychologó w, pedagogó w, prawnikó w i biologó w, reprezentujących ró żne ośrodki akademickie. Teza tej książki jest zdecydowanie - i mocno - postawiona, podobnie jak to uczynił Borejko, i ma związek z fundamentalną zasadą moralną &ndash aksjologiczno-normatywną podstawą naszej kultury: &bdquo dobro pochwalaj, a zło potępiaj&rdquo . Nie bądźmy bierni, nie przechodźmy obojętnie wobec cudzej krzywdy, zaró wno ludzkiej, jak i zwierzęcej. Albowiem, jak pisał filozof Edmund Burke, &bdquo złu wystarczy, aby dobrzy ludzie nic nie robili&rdquo . Tym samym naszą moralną powinnością powinno być aktywne sprzeciwianie się okrucieństwu czynionemu nie tylko ludziom, ale ró wnież zwierzętom, i potępianie sprawcó w, ponieważ brak naszej negatywnej reakcji wzmacnia ich niegodziwość. Do tej fundamentalnej zasady moralnej odwoływał się między innymi Albert Schweitzer - jeden z najwybitniejszych etykó w, działacz społeczny i lekarz, laureat Pokojowej Nagrody Nobla z 1952 roku. Według Schweitzera, myślistwo w czasach wspó łczesnych jest przejawem zła w czystej postaci i należy o tym głośno mó wić oraz głośno ten proceder krytykować. Pisał o tym ró wnież polski teolog i etyk, ks. prof. Tadeusz Ślipko, według któ rego wspó łczesne myślistwo o charakterze hobbystycznym &bdquo uchybia godności człowieka jako osoby i z tego powodu należy je zakwalifikować do kategorii działań moralnie nagannych&rdquo . Traktuję te słowa jako moralny imperatyw - stąd pomysł na książkę i jej etyczne przesłanie.
dr hab. Dorota Probucka, prof. UP
Sklep prowadzony przez: Glosel spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. Al. Tysiąclecia Państwa Polskiego 6, 15-111 Białystok, NIP: 542-315-11-57, REGON: 200317860, KRS 0000569207 +48 85 674 36 19, sklep@czarymary.pl Copyright © 2004-2024 CzaryMary.pl |